نوسانات بازار صادرات میوه به افغانستان

صادرات جهانی میوه در سال 2023 به بیش از 200 میلیارد دلار رسید. این رقم نشان‌دهنده افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته است، چرا که در سال 2022 میزان صادرات جهانی میوه 190 میلیارد دلار و در سال 2021 حدود 187 میلیارد دلار بود. دلایل این رشد شامل تقاضای فزاینده برای میوه‌های تازه و استراتژی‌های بهتر برای کشت و تجارت میوه در سراسر جهان است.

از میوه‌های استوایی و انواع دیگر میوه‌ها مانند مرکبات، سیب، و انگور در صادرات جهانی نقش زیادی دارند. با توجه به تغییرات آب و هوایی و تقاضای بازارهای مصرفی، تجارت میوه در کشورهای تولیدکننده بزرگ با رشد مداوم همراه بوده است.

 

رشد چشمگیر صادرات میوه به افغانستان

 

برترین صادرکنندگان میوه در جهان

چین با 50 میلیارد دلار در سال 2023، بزرگترین صادرکننده میوه در جهان است. پس از آن، ایالات متحده با 38 میلیارد دلار و هلند با 28 میلیارد دلار قرار دارند. کشورهای دیگری مانند شیلی (18 میلیارد دلار) و اکوادور (15 میلیارد دلار) نیز از صادرکنندگان برجسته میوه هستند. این کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، فناوری‌های مدرن کشاورزی، و دسترسی به بازارهای جهانی، در صادرات میوه بسیار موفق بوده‌اند.

افزایش صادرات میوه در این کشورها به دلیل تنوع اقلیمی و توانایی در تولید محصولات متنوع و با کیفیت بالا است. چین به ویژه در زمینه صادرات میوه‌های استوایی مانند دوریان و انبه بسیار موفق عمل کرده است.

 

رشد چشمگیر صادرات میوه به افغانستان

 

صادرات میوه ایران و کشورهای مقصد

ایران یکی از صادرکنندگان مهم میوه در خاورمیانه است و سالانه مقدار قابل‌توجهی از محصولات باغی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. عراق، امارات متحده عربی، روسیه، و افغانستان از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران در زمینه میوه هستند.

در سال‌های اخیر، حجم صادرات میوه از ایران با چالش‌هایی مانند تحریم‌ها و مشکلات در بخش حمل‌ونقل روبرو بوده است، اما همچنان صادرات به کشورهایی مانند روسیه و افغانستان ادامه دارد. رقبای ایران در این بازار شامل ترکیه و کشورهای اروپای شرقی هستند که به دلیل تولید محصولات مشابه، رقابت تنگاتنگی با ایران دارند.

 

رشد چشمگیر صادرات میوه به افغانستان

 

صادرات میوه از ایران به افغانستان

افغانستان یکی از مشتریان مهم میوه ایران است و صادرات میوه از ایران به این کشور به طور مداوم ادامه دارد. از جمله میوه‌هایی که ایران به افغانستان صادر می‌کند می‌توان به سیب، مرکبات، و انگور اشاره کرد. این میوه‌ها به دلیل کیفیت بالا و نزدیکی جغرافیایی، مورد استقبال بازار افغانستان قرار می‌گیرند.

میزان صادرات میوه از ایران به افغانستان به‌طور سالانه در حال نوسان است و به دلیل مشکلات مرزی و تحولات سیاسی-اقتصادی دو کشور ممکن است تغییر کند. به طور کلی صادرات مواد غذایی به افغانستان در چندین سال اخیر با روند افزایشی رو به رو بوده است که این شامل صادرات میوه به این کشور نیز می‌شود.

instagram (1)
whatsapp (1)
telegram (1)
linkedin (1)
facebook (1)
ایتا-removebg-preview
روبیکا-removebg-preview
بله-Photoroom.png-Photoroom

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *